Remont legendy polskiego żeglarstwa

Narodowe Muzeum Morskie rozpoczęło prace remontowe legendarnego jachtu "Dal". Mają one przywrócić jednostce wygląd z lat 30-tych, jest to pierwsze tak duże przedsięwzięcie konserwatorskie od czasu sprowadzenia tej jednostki do Polski w 1980 roku.

Jacht "Dal" jest 8,5-metrowym slupem, o szerokości 2,15 m, zanurzeniu 1,3 m, wyporności około 4,5 ton i powierzchni żagli 45 m kw. Zasłynął w latach trzydziestych dzięki Andrzejowi Bohomolcowi, Janowi Witkowskiemu i Jerzemu Świechowskiemu, którzy na tej jednostce zrealizowali swoje marzenie o przepłynięciu niewielką jednostką Atlantyku. Latem 1933 roku załoga "Dala" wyruszyła z Gdyni, jej celem była Wystawa Światowa w Chicago. Rejs odbywał się zgodnie z planem do drugiej połowy sieprnia, wówczas załoga na swej drodze napotkała cyklon. Wyprawę zawieszono z powodu złamanego masztu, po remoncie i dobalastowaniu, 3 czerwca 1934 r. wznowiono wyprawę. Na miejscu, w Chicago , w czasie wystawy jacht wzbudził ogromne zainteresowanie, szczególnie wśród amerykańskiej polonii.

Zapomniany symbol

Przez kolejne lata jacht stał w miejscu wystawowym, następnie przeniesiono go do Muzeum Wiedzy i Przemysłu. W 1967 roku "Dal" otrzymał nakaz eksmisji i przeniesiono go do Polskiego Muzeum Chicago. Zdecydowano wówczas, że jacht wróci do Polski tą samą drogą, którą przypłynął do Stanów. Przed podróżą przez Atlantyk wymieniono maszty oraz takielunek, ponadto pasjonat żeglarstwa – Ireneusz Gieblewicz postanowił wzmocnić kadłub jednostki laminatem poliestrowo-szklanym. Pomysł olaminowania jachtu nie wzbudził entuzjazmu Andrzeja Bohomolca, który podał nowego właściciela "Dali" do sądu. Procesy sądowe opóźniały remont i powrót jachtu do Polski. Zdecydowano się wówczas przesłać jacht do Europy na statku "Bronisław Lachowicz" – do Bremerhaven, a potem, już na własnej stępce, przez Szwecję, Szczecin, Świnoujście do Gdyni. Powrót "Dali" zbiegł się w czasie z rozpoczętymi strajkami w Gdańsku oraz Szczecinie. Zainteresowanie medialne powracającym po 47 latach ze Stanów Zjednoczonych jachtem – symbolem historii morskiej Polski i niezwykłej odwagi jej właścicieli, było niewielkie. 

Nowa nadzieja dla legendy

Po Porozumieniach Sierpniowych, po oficjalnym przywitaniu jachtu w Gdyni, "Dal" miała zacumować przy Centralnym Muzeum Morskim. Przez cztery lata jacht był eksponowany przed Żurawiem, zimą 1985 r. trafił do hangaru AKM w Górkach Zachodnich. Do muzealnych magazynów w Tczewie jacht pojechał pod koniec 1995 roku. Latem 2014 roku, jacht, objęty projektem budowy "Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym w Tczewie", został przetransportowany do Pucka. Po wykonaniu prac remontowych, które mają przywrócić jednostce wygląd z lat 30-tych, "Dal", wróci do Tczewa jako jeden z głównych eksponatów nowobudowanego oddziału Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

 

Projekt "Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym w Tczewie" realizowany jest w ramach Programu "Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego", a wsparcia udzielono z funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych. Całkowity koszt projektu wynosi 22 mln zł. Zadanie jest realizowane w partnerstwie polsko - norweskim z Narodowym Muzeum Morskim w Oslo oraz z Muzeum Historii Kultury w Oslo

/NMM

Tagi: