SS Gdańsk i SS Gdynia – zapomniane perły białej floty

Podczas przeglądania zdjęć gdyńskiego portu „Strefa Historii” natrafiła na bardzo ciekawe fotografie polskich statków ss „Gdańsk” i ss „Gdynia, które były przed wojną, przez nieco ponad dekadę pływającymi salonami polskiej „Białej Floty”
 
SS Gdańsk i SS Gdynia zbudowane zostały w 1927 roku w gdańskiej stoczni Kaiserliche Werft. Oba statki zbudowano w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na statki wycieczkowe dla polskich urlopowiczów. Początkowo korzystano ze statków armatorów z Wolnego Miasta Gdańska, z których najbardziej popularny był bocznokołowiec "Paul Beneke". Jako pierwszy odebrano "Gdańsk", którego banderę uroczyście podniesiono 19 czerwca 1927 w Tczewie, skąd udał się w pierwszy rejs do Gdańska. Stał się on w ten sposób pierwszym polskim statkiem pasażerskim. W sierpniu odebrano "Gdynię". Później do taboru przedwojennyj „Białej Floty” dołączył także niewielki bocznokołowiec zalewowy "Hanka"  i dwa statki pasażerskie, które zakupiono w Wielkiej Brytanii - "Jadwiga" i "Wanda".  "Gdańsk" używany był głównie do komunikacji i rejsów wycieczkowych na Zatoce Gdańskiej, zazwyczaj na trasie Sopot - Hel i Gdynia - Hel, pod koniec lat 30. Gdynia - Jastarnia. Z kolei Gdynia, oprócz wycieczek po zatoce, odbywała regularne rejsy do zagranicznych portów bałtyckich. Podróże nie bywały jednak komfortowe ze względu na spore kołysanie statku.

Gdańsk mógł zabrać do 700 pasażerów na miejscach siedzących w salonach i przestrzeni bezkabinowej na międzypokładzie. Z kolegi Gdynia 700 pasażerów w krótkich rejsach, albo 90 w kabinach. Oba statki różniły się nieco wyglądem. W 1928 roku "Gdynia" otrzymała wyższe burty, przechodzące w ściany nadbudówki, a "Gdańsk" pozostał w pierwotnym kształcie.

W ilustrowanym przewodniku po Gdańsku, wydanym w 1927 roku przez Wydawnictwo Ajencji Wschodniej „Gdańsk reklamowany jest jako „Statek Salonowy”, mogący pomieścić 800 pasażerów, posiadający komfortowe salony jadalnię palarnię i restaurację.  - Statek wygląda bardzo wytwornie i na Bałtyku wśród innych okrętów tego typu zajmuje miejsce przodujące – czytamy w reklamie.

Zmobilizowany w 1939 roku „Gdańsk” zatonął na Zatoce Puckiej  w wyniku bombardowania niemieckiego, 2 września  po godzinie 11.30. Podczas tego samego nalotu na „Gdyni” zginęło kilkadziesiąt ze 100 osób znajdujących się na pokładzie. „Gdańsk” w 1940 roku został podniesiony przez Niemców, którzy zatopili go ponownie w marcu 1945, blokując wejście do portu w Gdyni. Wydobyto go pocięto na złom w 1947 roku. To samo spotkało wcześniej wrak ss „Gdynia”. Nam pozostała zaś na pamiątkę bardzo ciekawe fotografie. Oprócz „Gdańska” i „Gdyni” widzimy na nich także „Jadwigę”, bocznokołowiec  „Hanka” i transatlantyk „Polonia”. Zdjęcie z transatlantykiem pochodzi z Narodowego Archiwum Cyfrowego.

(red) 

 

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: