Pruszcz Gdański – kto kupił auto w 1930 roku?

Pierwsze znane zdjęcie samochodu z Pruszczem Gdańskim w tle pochodzi z pierwszego 20 lecia XX wieku. Widzimy na nim dużego landauleta (rodzaj odkrytego nadwozia samochodu) na dawnym rynku w centrum miejscowości. Na kolejnych starych zdjęciach z Pruszcza Gdańskiego pojawiają się motocykle, ciężarówka należąca do cukrowni, czy stojący nieopodal domu przy dzisiejszej Krótkiej 6, Opel Olympia. Wśród anonsów prasowych z czasów Wolnego Miasta Gdańska odnajdujemy informacje o wypadkach drogowych z udziałem samochodów i motocykli, jakie miały miejsce na gdańskich wyżynach, czy nawet w samym centrum Pruszcza Gdańskiego. Ze względu na geograficzną specyfikę Wolnego Miasta Gdańska, Pruszcz Gdański i Straszyn, był ważnym punktem pośrednim, czy wręcz miejscem startu imprez motoryzacyjnych. Głównie rajdów turystycznych. Tak motocyklowych, jak samochodowych. Na przykład nocnego rajdu do Straszyna, organizowanego przez gdański klub Harley Davidson, czy Pogoni za Lisem, jednej z najważniejszych imprez sezonu lokalnego oddziału ogólnoniemieckiej federacji automobilklubów ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobilclub Gau XV Danzig.

W grudniowym numerze czasopisma Danziger Motorsport, poświęconego sportom motorowym, a wydawanego od 1929 w Wolnym Mieście Gdańsku, właśnie przez 15 oddział ADAC, zamieszczono na dwóch stronach dokładny wykaz pojazdów zarejestrowanych w 1930 roku. Zarejestrowano 395 pojazdów, a liczbę ogólną ADAC szacuje na ok. 1200. Pośród rejestrujących nowe pojazdy były 4 podmioty w Pruszczu

1. Zuckerfabrik Praust – Nr 713

2. Johannes Schulz przedsiębiorca budowlany – Nr 345

3. Georg Jahr, właściciel fabryki maszyn – Nr. 335

4. Otto Kabrowski, kupiec Nr 5555

 

Ponadto, w okolicach pojazdy rejestrowali:

 

Fritz Kinkosch – Będzieszyn, nr 2365

Johan Seglarn – Trutnowy, aż 2!, nr 2818 i 4687

Josef Zymny – Postołowo, nr 3508

Erich Jantzen – trąbki Małe, nr 3784

August Witkowski – Krzywe Koło, nr 5230

Otto Sellaf – Jagatowo, rzeżnik, nr 5360

Paul Priganz – Sobowidz, nr 1304

Warto także przypomnieć, że już od lat 20 – tych XX wieku w Pruszczu Gdańskim działała stacja benzynowa. Istniejący do dziś budynek stacyjny przy  dawnym rynku (Am Markt) powstał nie później niż pod koniec lat trzydziestych. 


Obiekt zachował się w niezmienionej formie, poza stolarką i szczegółami elewacji. Zachował się także oryginalny podjazd i wyjazd ze stacji. Obiekt, wyeksponowany w centralnym punkcie rewitalizowanej przestrzeni Pruszcza Gdańskiego, należy do prywatnego właściciela – znanego piekarza, który wynajmuje go firmie gastronomicznej. Dwa lata temu właściciel obiecał lokalnym historykom i władzom miasta poważny remont cennej, modernistycznej stacji na który cały czas czekamy.

Stan Pojazdów Mechanicznych w WMG w latach 1928 do 1936 (stan na lipiec danego roku) za Danziger Statistisches Taschenbuch na rok 1936.

 

Stan

Pojazdy osobowe


 

Ciężarowe


 

Motocykle


 

Łącznie

 

Łącznie

W tym

Omnibus Taksówki

1928

1929

1930

1931

1932

1933

1934

1935

1936

1473

1572

1504

1480

1501

1676

1898

2058

2293

61

54

55

61

63

49

56

54

48

200

190

190

181

176

152

153

148

123

651

754

741

708

675

765

792

788

758

1106

1332

1641

1921

1948

2210

2312

2312

1280

 

3230

3658

3886

4109

4124

4651

5002

5108

5231

Tekst w formie ukazał się również w kwartalniku Neony -Tożsamość. 

Marek Kozłow/Bartosz Gondek

 

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: