Continental to nie tylko opony

Producent opon, ale także… patron pierwszego polskiego atlasu samochodowego. Niemiecka firma Continental obchodzi w tym roku swoje 150 lecie. Warto prześledzić to, co się w tym czasie działo się w firmie z czarnym koniem w herbie, ponieważ obecnie jest to, obok Pirelli i Michelin-a, najważniejszy producent opon dla samochodowej czołówki, czyli takich rim jak: BMW, Daimler AG, Freightliner Trucks, Ford, General Motors, Honda, Iveco, Koegel, Porsche, Renault, Schmitz, Toyota, Volkswagen, Volvo.

Początków Continentala szukać należy w Hanowerze, w roku 1871. Od początku działalności najważniejszym wektorem działalności Continentala była produkcja wyrobów gumowych, w tym termosów na gorącą wodę oraz tak zwanych „masywów”, czyli pełnych opon dla rowerów i powozów. Pierwsze lata XX wieku to zdecydowany zwrot w stronę produkcji samochodowej, czego efektem było wprowadzenie do sprzedaży pierwszej na świecie opony z bieżnikiem. Cztery lata później firma opatentowała system wymiany opon oparty na demontaży obręczy. W 1909 roku Louis Blériot jako pierwszy człowiek na świecie przeleciał samolotem kanał La Manche. Skrzydła jego aeroplanu pokryte były tkaniną Continental Aeroplan. Już od początku XX wieku Continental odnosił światowe sukcesy w wyścigach i rajdach, sprzymierzając się z Mercedesem. Była to tylko przygrywka do największych sportowych sukcesów marki, jakie miały miejsce na torach wyścigowych i podczas prób rekordowych samochodów Mercedes oraz Auto-Union. Cztery zwycięstwa pod rząd w Grand Prix Niemiec, cztery zwycięstwa w północnoafrykańskim wyścigu w Trypolisie, trzy we Włoszech oraz liczne rekordy prędkości pomogły kierowcom wyścigowym Rudolfowi Caraccioli, Berndtowi von Rosemeyerowi i innym w zdobyciu międzynarodowej sławy. W międzyczasie Continental rozbudowywał dział pracujący dla Wehrmachtu. W opony tej marki wyposażane były samoloty Luftwaffe, a niewielkie, gumowe odboje, zakładane były min. na gąsienice transporterów Sd.Kfz. Firma produkowała także wojskową odzież, obuwie i wiele innych elementów wyposażenia armii. Podobnie jak wiele innych zakładów przemysłowych w tym czasie również Continental korzysta z zapewnionej przez Trzecią Rzeszę pracy przymusowej. Sześć lat po wojnie, we współpracy z firmami Daimler-Benz i Porsche, Continental wraca w latach 1951-1955 na tory wyścigowe. Stirling Moss, Karl Kling oraz Juan Manuel Fangio wygrywali francuskie, brytyjskie, holenderskie i włoskie Grand Prix startując w samochodach wyposażonych w opony Continental do wysokich prędkości. W 1952 roku Continental oferuje pierwsze w Europie opony specjalnie zaprojektowane pod kątem użytkowania zimą i w ujemnych temperaturach. Trzy lata później wprowadza ogumienie bezdętkowe a w 1960 roku radialne. Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych Continental przejmuje firmę Uniroyal i Semperit. W 1987 roku w skład Continentala weszła północnoamerykańska firma General Tire. Z kolei zaprezentowanie w roku 2003 opony ContiSportContact 2 Vmax, były pierwszymi na świecie dopuszczone do prędkości do 360 km/h. Od odzyskania niepodległości Continental znany był także w Polsce i to nie tylko jako producent opon, ale także jako wydawca najlepszych w tej części Europy, atlasów samochodowych. W 1925 roku Continental wydał pierwszy polski, nowoczesny Atlas Samochodowy i uaktualniał go aż do wojny.

Bartosz Gondek

Chcesz być na bieząco z informacjami ze świata historii? Jesteśmy na facebooku polnocnej.tv. Szukaj nas na Twitterze oraz wyślij nam maila. 

Tagi: